Przypisy to element spędzający sen z powiek wielu osobom, które kończą studia. Jak sprawić, żeby przypisy były zrobione we właściwym miejscu i we właściwy sposób?
Zanim opowiem o tym, „jak robić przypisy” po pierwsze musimy ustalić ich cel. Przypis to niezbędny element tekstu naukowego (a licencjat/inżynierka/magisterka z zasady ma być pracą naukową). Ma być znakiem rzetelnego podejścia do zbierania danych i dowodem na wiarygodność tego, o czym piszemy.
W największym skrócie można przyjąć, że dzięki przypisom zaznaczamy te myśli i fakty, których nie bierzemy z „własnej głowy”. Masz informację z książki, artykułu, podkastu, strony internetowej? Zaznaczasz to w przypisie. Nie ma znaczenia, czy cytujesz czyjeś słowa dosłownie, czy tylko wykorzystujesz cudzą myśl – musisz zrobić przypis. To sygnał, że Twoja praca aspiruje do tekstu naukowego. I, co nie mniej ważne, że szanujesz cudzą własność intelektualną.
Poza tym dzięki dobrze zrobionym przypisom unikniesz problemów z antyplagiatem, więc naprawdę warto o nie zadbać.
Przypisy dolne w Wordzie (w którym najczęściej piszemy) robi się jednym kliknięciem: Odwołania → Wstaw przypis dolny. Program sam numeruje przypisy i wstawie je na dole strony.
W Writerze z LibreOffice wstawianie przypisów działa bardzo podobnie:
Wstaw → Przypis/Przypis końcowy → Przypis dolny (footnote) → Ok.
W tym programie musimy niestety przypisy ustawić. Ale spokojnie, nie jest to takie trudne. Wystarczy wybrać w menu Narzędzia → Przypisy… i ustawić:
Typ numeracji 1, 3, 3…;
Numeracja: ciągła;
Pozycja: na dole strony.
Treść przypisu zależy od źródła, na które się powołujemy:
📌 Cytujesz książkę? Wpisujesz autora, tytuł, miejsce, rok, stronę:
L. Gąsowska, Fan fiction. Nowe formy opowieści, Kraków 2015, s. 45.
📌Odwołujesz się do artykuły w czasopiśmie? Musisz podać autora, tytuł artykułu, tytuł i numer czasopisma, rok wydania, stronę: M. Niewielska, Zarys historii amerykańskiej i polskiej młodzieżowej literatury LGBT, „Dzieciństwo Literatura i Kultura” nr 3(1) 2021, s. 150-169.
📌 Masz dane z Internetu? Podajesz autora i tytuł artykułu lub tylko link i datę dostępu: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Zmiany w programie nauczania, https://www.gov.pl/web/edukacja, dostęp: 30.07.2025.
📌Odwołujesz się do ustawy? Wpisujesz pełną nazwę i miejsce zapisu w dzienniku ustaw: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2023 poz. 1234).
Na początku pisania pracy sprawdź konkretne wymagania uczelni, ponieważ czasem pojawia się wymóg podawania wydawnictwa (szczególnie przy publikacjach książkowych). Wtedy dopisujemy tę informację przed miejscem wydania, np.:L. Gąsowska, Fan fiction. Nowe formy opowieści, Ha!art, Kraków 2015, s. 45.
Warto jeszcze wspomnieć o słowach, a właściwie skrótach, które mogą się przydać podczas tworzenia przypisów:
M. Niewielska, dz. cyt., s. 160.
Zob. L. Gąsowska Fan fiction. Nowe formy opowieści, Ha!art, Kraków 2015, s. 45.
Przypisy najlepiej robić od początku pisania pracy w poprawny sposób.
W innym wypadku jest bardzo dużo poprawek związanych z logiką wywodu (np. brakiem zaznaczenia, że dane źródło zostało już przywołane), lub brakami formalnymi (najczęściej: numer strony, do którego trudno po kilku miesiącach dotrzeć).
Warto również pamiętać o właściwym formatowaniu (kursywie przy tytułach) i znakach interpunkcyjnych (przecinkach i zamykającej przypis kropce).
Jeśli potrzebujesz pomocy z poprawieniem przypisów, bibliografii, logiki, stylu, błędów językowych lub formatowania – zapraszam do kontaktu.
Joanna Ptasiewicz Dobrymi słowami
NIP: 7972076299 REGON: 389361498
kontakt@dobrymislowami.pl
727705003
©2025 Dobrymi słowami. Wszystkie prawa zastrzeżone.